Talent krijgt ruimte bij Space Station

ZIERIKZEE Even langs rennen bij Space Station is geen optie.

Wie binnenvalt tijdens één van de toneelworkshops voor meervoudig gehandicapte mensen in Pontes Pieter Zeeman in Zierikzee wordt al snel meegezogen in een wonderlijke wereld van zintuiglijke ervaringen. Aangenaam voor de één, leerzaam voor de ander. ,,Ik zie zeker ontwikkeling bij de studenten’’, zegt vrijwilligster Joke Bot. ,,Ze worden meer ontspannen, losser en toegankelijker ook.’’

Creatief duizendpoot en vrijwilliger Rein Haag trapte donderdag met ‘Gansrijk’ een nieuwe reeks workshops af. In de aula van gebouw Noord van Pontes heeft hij een megagroot zelf ontworpen ganzenbordspel op de vloer uitgelegd. Het thema is Spiegelglad en langs het parcours zijn overal winterse elementen te vinden: een grote knusse iglo met kampvuurgeluiden, de geuren van snert en dennengroen en sneeuwballen van zacht, watterig materiaal.

,,Talenten en mogelijkheden worden hier benut. We dagen mensen uit en boren mogelijkheden aan. En dat werkt’’, vertelt Ariene van Westen – één van de grondleggers. ,,We hebben eigenlijk altijd wel drie of vier bijzondere ervaringen; van die ‘kijk nou’-momenten.’’ Bijzonder ook dat dat in de aula van een middelbare school gebeurt, waar ook een groepje Pontesleerlingen aanwaait om even mee te doen. Het is een ultieme mix van regulier onderwijs met een bijzondere theateropleiding. Bot: ,,Ook  deze mensen hebben recht op onderwijs, en dan ook écht in een school.’’ Als de  workshops afgelopen zijn, krijgen de deelnemers een diploma.

Esme Soesman 12-01-17, 22:04 Laatste update: 31-05-17, 15:45 Bron: PZC

Comments are closed.